Monday 30 April 2018

Budaya Politik Matang Dan Sejahtera (BPMS)


Politik Bijaksana.

(Ditulis pada 01.05.2017 - Ulang Tayang)
Selamat Mengundi.

1. Topik ini bukanlah topik yang digemari ramai terutama kaum wanita. Tetapi saya ingin kongsikan dua petikan termahan ayat al Quran dan satu petikan hadis yang saya baca agar menjadi renungan bersama.

Satu hadith bermaksud;

"Kebijaksanaan adalah seperti barang tercicir bagi umat Islam, lalu di mana muslim menjumpai kebijaksaan, maka mereka yang paling layak untuk mengambilnya"

Allah berfirman yang maksudnya :
“Sebagaimana Kami telah mengutus seorang Rasul di antara kamu supaya membacakan ayat-ayat Kami, mensucikanmu dan mengajarkanmu al-kitab dan kebijaksanaan (al-hikmah) dan mengajarkanmu apa-apa yang belum kamu ketahui.” (Surah al-Baqarah; 151).

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Surah An-Nahl; 125)

Hari ini ramai orang membincangkan hal politik. Kemungkinan pilihanraya sudah dekat. Parti-parti politik sudah mula membuat persidangan tahunan. Maka kali ini saya tertarik untuk membicarakan tentang politik. Hanya sekadar fikir2 dari pemikiran saya sendiri yang diadun daripada pembacaan saya.

Ustaz Zaharuddin..



XOXO -  Ingat ahli UMNO bukan musuh kita tapi "sasaran" kita untuk mengajak mereka ke jalan yang betul. Musuh kita ialah parti UMNO...

Sila layari : https://gagasansejahtera.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment