Tuesday 27 March 2018

Politik DAP Dan MCA - Tetap Bersaudara Luar Dan Dalam



Kemesraan jelas terbayang di dalam senda gurau aras tinggi antara Ketua Menteri Pulau Pinang, Joseph Lim Guan Eng dan Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Ir. Wee Ka Siong.

Semua “perkelahian” antara DAP dan MCA hanyalah satu “drama bersiri” politik yang beragenda. Satu parti mengasak dari dalam manakala parti yang lain menekan dari luar.

Tujuan dan objektif tetap sama - menjaga kepentingan/maslahat bangsa dan etnik sendiri.
Umum hampir tidak penah mendengar kedua-dua parti ini bertengkar sesama sendiri dalam perkara-perkara melibatkan kepentingan pendidikan, bahasa, budaya, ekonomi, politik dan survival bangsa Cina di Malaysia.





Semuanya hanyalah lakonan dan retorika politik yang memperdayakan. Kaedah, teknik dan metodologi mengekalkan pengaruh masing-masing mungkin berbeza, tetapi matlamatnya tetap sama.

Sama ada DAP atau MCA menjadi dominan dalam medan politik, tidak ada kepentingan atau prinsip yang terjejas atau tergadai. masing-masing mempunyai peranan tersendiri tanpa perlu dimeteraikan melalui apa-apa Tahaluf Siyasi.

Mereka mengintai peluang dan merebut manfaat di saat bangsa Melayu saling “menghunus pedang” dalam satu episod pertempuran dan “perang saudara” yang tiada titik pertemuan atau kesudahannya.

Maslahat jangka panjang perlu direbut sekarang sebelum pintu-pintu ke arah mendapatkan habuan dan manfaat tertutup rapat sekiranya bangsa Melayu kembali bersaudara, bersepakat dan bernafas dalam satu degupan yang sama.

Betapa ironis - di satu pihak politik menyatupadukan kepentingan bangsa Cina manakala politik yang sama memecahbelahkan bangsa Melayu. Di satu pihak, pelbagai ideologi dan unsur kemusyrikan boleh bergandingan untuk mencapai kata sepakat manakala persamaan akidah tidak diangkat menjadi sumber penyatuan dan kekuatan bangsa.

Kita tidak faham dan masih cuba untuk faham kenapa segelintir umat masih bersangka baik malah sanggup memberi Wala, taat setia, harapan dan keyakinan bahawa masa depan umat dan kedaulatan ugama Islam akan terjamin di tangan mereka yang telah terbukti bukanlah Wira Pembela umat!

Apakah terdapat selain dari Al Quran sebagai panduan dan selain dari Al Islam sebagai sumber kemuliaan?

XOXO - Politik Melayu sahaja bodoh, demi untuk dapatkan sokongan  DAP sanggup jual Islam agama sendiri walaupun solat sampai hitam dahi...

Sila layari : https://gagasansejahtera.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment