Wednesday 21 March 2018

Kenapa Peribahasa Melayu banyak menggunakan binatang?


Pagi tadi ada sahabat hantar tulisan Ahmad Sayuti Bashiron bertajuk "Lembu, Negeri tak beragama, & kemusnahan Ahzab - Serangan fikrah "khawarij moden" dalam berpolitik."
yang banyak menyerang PAS khususnya Presiden PAS Hj ABdul Hadi Awang.




Ahmad Sayuti Bashiron menulis permulaan postingnya dalam facebook.
Tulisan kali ini bertujuan untuk ajak kita semua berfikir sejenak dgn segala apa yg berlaku di hadapan kita mutakhir ini (فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ) khasnya dalam mendepani politik PRU14 kelak.

Allah memberikan satu teguran yg amat serious buat sesetengah ahli agama yg cuba tidak berlaku benar, berbohong, atau bersikap bersekongkol dgn sang penguasa jahat & zalim melalui ayatNya;

وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

"Dan kalau Kami (Allah) menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia (memilih) cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya adalah seperti anjing yg jika kamu menghalaunya,  dijelirkan lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia tetap menjelirkan lidahnya (juga).

Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan tanda-tanda yg Kami berikan. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir".
[ Surat Al-A’raf 176 ]
Pertama saya nak tanya Ahmad Sayuti Bashiron dimana PAS atau Presiden PAS bersetongkol dengan penguasa yang zalim. Bodohkan Ahmad Sayuti Bashiron nak berfikir sudah berpuluhan tahun PAS menentang penguasa yang zalim?
 

 Adakah dengan satu-satu gambar ini maka Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) mengatakan Abdul Hadi, Presiden PAS bersama penguasa yang zalim?

Adakah dengan Presiden PAS hadir perhimpunan yang dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan para pemimpin PAS di Putrajaya pada 22 Disember lalu maka dengan mudah  Ahmad Sayuti Bashiron dan pengikut parti AMANAH mengatakan PAS telah bersama penguasa yang zalim?

Mana Islam yang telah diajar ole Rasulullah s.a.w. dalam diri Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH)?

Saya ingin membuat peringatan kepada Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) tentang setiap tuduhan mesti dibawa bukti.

Dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhuma, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,

لو يُعْطَى الناسُ بدعواهُم لادّعَى قومٌ دماءَ قومٍ وأموالهُم ، ولكنّ البيّنَة على المُدّعِي ، واليمينُ على من أنكرَ حديث حسن رواه البيهقي وغيره هكذا وبعضه في الصحيحين

“Jika semua orang diberi hak (hanya) dengan dakwaan (klaim) mereka (semata), niscaya (akan) banyak orang yang mendakwakan (mengklaim) harta orang lain dan darah-darah mereka. Namun, bukti wajib didatangkan oleh pendakwa (pengklaim), dan sumpah harus diucapkan oleh orang yang mengingkari (tidak mengaku)”.
Hadits hasan, diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dan yang lainnya. Sebagian kandungan teks semisal tercantum dalam kitab Ash-Shahihain.
Apakah dengan membuat persepsi terhadap gambar Najib dan Abdul Hadi maka dengan mudah kamu  Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) menuduh? Kamu juga menyeleweng dengan ajaran Islam dengan menjaja kalau tak benar tuduhan itu PAS kena saman sedangkan islam mengajar yang kena tuduh mesti membawa bukti dan yang menuduh kena bawa bukti dan saksi.

KEDUA

Ahmad Sayuti Bashiron menulis;

1. Tiga malam lepas Presiden Pas Hj Hadi Awang gelarkan LEMBU yg kenyang pada mereka yg bersama dengan DAP. Bererti fitnah & celaan itu ditujukan khas buat Keadilan, Amanah, Bersatu, dan sesiapa pun yg maish terlibat bersama DAP dalam apa jua peringkat.
2. Sebelum itu sejak 2014 berulang kali Hj Hadi gunakan cercaan dan celaan buruk, antaranya: tolol, barua, broker, nyamuk, babi, anjing, serigala, monyet, dan sebagainya pada kumpulan yg berbeza ijtihad politik dgn dia. Itu fakta. Dahulu ia ditujukan pada kepimpinan Pas yg berbeza pandangan dgn dia, tapi sekarang dituju buat mereka yg bersama Amanah pula. Sebebasnya dia berkata.

3. Setiap kali cercaan dan celaan buruk dilakukan Hj Hadi, ahli bawahan gembira takbir, sorak seolah itulah seruan semangat perjuangan dan dipanjangkan ratib itu dlm ucapan dan tulisan. Label dan laqab buruk adalah satu kepuasan buat ahli & kepimpinan Pas, kini..
Pertama saya nak tanya  Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) adakah anda faham serta tahu apa yang diucapkan oleh Presiden PAS, Abdul Awang tiga malam lepas. Atau anda sekadar baca berita dan mengikut persepsi berita sahaja?

Tahukan anda Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) bahawa Allah memperingatkan kepada kita orang Islam kena mendapat maklumat yang benar dan sahih.

Allah berfirman, maksudnya:-

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].
Saya bawa petikan yang Presiden PAS ucap yang kononnya fitnah ditujukan kepada PKR, AMANAH dan BERSATU.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyindir parti-parti Melayu dalam Pakatan Harapan, yang diibaratkan ‘lembu kenyang’ kerana tidak berani mempertahan Islam apabila berdepan dengan DAP.

Presiden PAS itu berkata, selama ini parti rasis dan cauvinis itu secara terang-terangan menetang Islam dan menolak agenda untuk menegakkan agama di negara ini.

“DAP secara jelas menyatakan penentangan terhadap Islam. Mereka tidak setuju dengan Islam. Tetapi parti lain masih bersama DAP. Mereka jadi lembu kenyang, tidak berani mempertahankan Islam.
Adakah itu fitnah wahai Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH)??

Saya setuju bahawa parti AMANAH terlalu "taat' kepada DAP untuk meraih undi bukan Islam sehingga sanggup menepikan agama dalam kempen politik. Apa bezanya AMANAH dengan UMNO jika memisahkan agama dalam politik?

Saya ada banyak bukti parti AMANAH dibodohkan oleh DAP dalam banyak isu termasuk isu agama. Jadi apa yang disebut oleh Presiden PAS perumpamaan LEMBU KENYANG sangat menepati.

Saya bawa satu bukti apabila pimpinan DAP membuat kenyataan dan disiarkan oleh KiniTV untuk meminta parti dalam HARAPAN untuk tidak meggunakan agama dalam kempen politiknya terutama untuk mendapat undi. Awak Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) faham maksud tidak menggunakan agama yang dikatakan oleh DAP?


Apa sikap parti-parti lain dalam HARAPAN. Yang lain diam sahaja tapi AMANAH nak tunjuk mereka ini "TAAT" kepada DAP mengeluarkan kenyataan. Bukan Mat Sabu, Bukan Khalid Samad tetapi penasihat agama Mereka Ustaz Ahmad Awang. Apa Ustaz Ahmad Awang kata??

AMANAH tak akan perguna agama demi politk. Apa maksud tak guna agama untuk politik. Maknanya politik suku agama suku. Sama dengan UMNO.

INI LAH DIKATAKAN LEMBU KENYANG!! wahai Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH).

Itu baru satu contoh. Oleh kerana artikel si Ahmad Sayuti Bashiron ini panjang saya perlu jawab semuanya saya bagi satu dulu, tunggu respon si Ahmad Sayuti Bashiron.

Kenapa Presiden PAS menggunakan kiasan binatang dalam ucapannya?? Ini Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) kena belajar bagaimana orang Melayu yang kaya dengan peribahasa dengan bahasa bidalannya. Orang tua juga menggunakan perumpaan begitu untuk memberikan nasihat.

Tapi kalau Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) manipulasi dengan membuat persepsi jahat kononnya perumpaan itu kasar itu suatu yang sangat bertentangan dengan adab kita orang Melayu.

Banyak nama-nama binatang dalam peribahasa Melayu termasuk binatang yang hina seperti anjing dan babi dalam peribahasa Melayu.

Tapi malang Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) cuba mengubah persepsi ini dengan menulis artikel kononnya perkara itu salah dengan cuba mengaibkan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.

Kenapa saya kata Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) "bodoh" (maaf guna perkataan kasar) dan jahat dalam membuat tuduhan ini kepada Presiden PAS berkaitan ucapan binatang dlm ceramahnya sedangkan perkara itu biasa. Malah bukan penceramah guna binatang, pelukis juga guna binatang. Contoh Zunar.


Apa kata Zunar mengenai binatang (bahasa lembutnya haiwan). Kartunis kontroversi Zulkiflee Anwar Haque atau Zunar berkata penggunaan watak haiwan dalam karya kartun adalah perkara biasa untuk memudahkan kartunis menyampaikan mesejnya. “Lebih mudah melukis sesuatu objek sebagai haiwan, malah saya berbuat demikian dalam kerja saya” (Sila rujuk FMT 11 April 2017)

Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) tak tegur pula Zunar dia banyak guna binatang dalam karyanya. Atas itu satu contoh, ada yang teruk lagi tapi saya malas nak cari...

Sebenarnya Presiden PAS tak kata hari-hari unngkapan perumpaaan binatang ni. Setahun adalah satu atau dua. Tapi kerana puak ni jahat dia kumpul nak tunjuk ni HADI AWANG MULUT JAHAT. Kamu semua cuba di bodohkan oleh Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH).

Lagi pun bukan Presiden PAS kata kepada AMANAH & Geng HARAPAN sahaja. Abdul Hadi kata juga kepada BN. Tapi kerana jahat Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) manipulasi dalam artikelnya. Nak bukti??


Pada 12 Sepetember 2015 Presiden PAS menyifatkan tekanan rakyat terhadap pengurusan pentadbiran Barisan Nasional (BN) bukan seperti 'anjing menyalak bukit' atau melakukan perbuatan sia-sia.

Jelas Datuk Seri Abdul Hadi Awang, perjuangan rakyat menerusi pelbagai tindakan adalah isyarat penting bagi memberi teguran kepada kerajaan terutama dalam menguruskan ekonomi negara dengan baik.

"Orang boleh kata kita macam anjing salak bukit sahaja...ya macam anjing salak bukit.

"(Hakikatnya) anjing tak salak bukit, tapi anjing menyalak babi yang ada di bukit itu.

NAK TANYA PUAK AMANAH salah ke apa yang HADI AWANG KATA di atas. Kalau salah makna awaklah yang bergaul dengan PENGUASA YANG ZALIM.. Kan nampak awak bodoh.
 



Minta bukti kenyataan di atas dimana salahnya wahai Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) ??


Ini tahun 2017 Minta juga bukti kenyataan di atas dimana salahnya wahai Ahmad Sayuti Bashiron (dan pengikut parti AMANAH) ??

Setiap kali cercaan dan celaan buruk dilakukan Hj Hadi, ahli bawahan gembira takbir, sorak seolah itulah seruan semangat perjuangan dan dipanjangkan ratib itu dlm ucapan dan tulisan. Label dan laqab buruk adalah satu kepuasan buat ahli & kepimpinan Pas, kini.. 

PETIKAN DI ATAS ADALAH TOHMAHAN JAHAT AHMAD SAYUTI BASHIRON KEPADA PAS DAN AHLI-AHLINYA. Adakah sanggup bertanggungjawab di akhirat nanti?

Saya sambung untuk yang ke 4 hingga 27 nanti.




XOXO - Banyak isu dimanipulasi dengan jahat oleh sesetengah manusia yang gelap hati dengan perjuangan Islam..

Sila layari : https://gagasansejahtera.blogspot.my/

No comments:

Post a Comment

Blog Archive